4 d’oct. 2008

ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE

COSES A TENIR EN COMPTE
* Utilitzar constantment un llenguatge clar i adult, evitant els diminutivos i el llenguatge infantilizado.

* Respectar el ritme personal del nen quan s'expressa. No interrompre-li quan conta una mica. No anticipar la seva resposta encara que tard en donar-la.

* Si el nen comet errors en el seu llenguatge, no riure aquestes incorreccions, repetir constantment l'expressió. Es pot utilitzar el mètode de correcció indirecta de les paraules del nen, responent-li freqüentment, repetint les seves frases, corregint les paraules mal aquestes i afegint les quals no diu, però sempre després que ell hagi acabat de parlar.

* Habituar al nen que sàpiga escoltar i que ell també sigui escoltat.

*Acostumar al nen que miri als ulls a la persona que parla, acudir quan se li crida, deixar el que aquesta fent i atendre al que se li diu, no interrompre als altres fins que no hagin acabeu el seu missatge. Que sàpiga escoltar fins al final.


ACTIVITATS I JOCS

1º. Esquema corporal....
Quan el nen està jugant amb alguna pepa, podem nomenar-li cada part del cos , assenyalar-la i tocar-la. Després farem que sigui ell mateix qui ho faci, formulant-li preguntes com: Què és això?....On té el nas la pepa?.... També podem aprofitar els moments del bany per a fer-li les mateixes preguntes sobre si mateix. DESCOBRIRÀ EL SEU PROPI COS!

2º. Els Colors.....
Mostrar-li al nen diversos objectes amb diferents colors i demanar-li per exemple que ens de "la poma vermella", "el llapis blau", etc.... Després se li suprimeix l'ajuda de donar-li el nom de l'objecte i solament se li demana el color. Per ultimo serà el nen qui faci les peticions a l'adult. ES DIVERTIRÀ!

3º. Què anem a fer?.....
Aprofitar qualsevol activitat quotidiana per a entaular una conversa amb el nen, un dia de neteja, la cura de les plantes, fer un pastís, etc.... Utilitzar l'activitat per a anar nomenant els diferents objectes que s'utilitzen, dir alguna característica dels mateixos, dir coses que siguin semblants, diferents, etc....

4º. Què hi ha aquí?...... E
s buscarà el que hi ha dintre de: la bossa de mà, la cartera del col·legi, la borsa de la compra, la borsa de lavabo, la caixa d'eines, la butxaca de l'abric, etc.. Cal fer que el nen busqui dintre de la bossa i vagi nomenant tot o que hi ha. Es poden treure tots els objectes i que el nen els vagi introduint dintre nomenant-los. Aquest exercici també es pot utilitzar matemàticament, introduint els nombres, agrupant etc..... QUANTES COSES!

5º. Anem a recordar.....
Qualsevol experiència passada viscuda pel nen pot servir-nos com punt de partida per a parlar amb ell, també podem explicar-li el procés de desenvolupament de cadascun d'aquests esdeveniments. Recordem, un viatge, una visita a casa dels avis, un natalici, una activitat en el col·legi, etc..... HO RECORDES?

6º. Anem a escoltar!
Gravar en un cassette sons que el nen haurà d'identificar. Aquests sons poden ser de: - animals ( ocells, gossos, gats, etc...) - medi ambient (una porta que es tanca, trons, pluja, gent, etc...) - instruments musicals ( una flauta, un tambor, etc...) - propi cos ( roncar, veu, tossir, riures, plors, etc..)

7º. Associació auditiva.....
una, dues i tres......! Digues-me coses que comencin per......
* "a" com avió, àvia........
* "e" com elefant, escombra...........

una, dues i tres...! Digues-me noms de...........
* Joguines, animals, fruites...........

un, dos i tres..! Un gegant és gran, un nan és.............. L'avi és vell, el nen és.................... Els gossos fan "guau", els gats fan...........