27 de set. 2008

DESENVOLUPAMENT VOCABULARI I SINTAXI

Aquestes són algunes de les activitats que realitzem als tallers d'estimulació del llenguatge oral a E.I

1. Posar davant del nen un munt de tarjetes amb dibuixos i demanar-li uns quants alhora ("dóna'm el peix i l'ós"). A mesura que ho faci bé, augmentar el nombre de peticions.
2. Col·locar un munt de dibuixos o objectes per a cadascun dels jugadors. El joc consisteix en intercanviar-los per torns ("et canvio el peix pel cotxe"; "pren l'ós i dóna'm la vaca"), augmentant el nombre d'ells si els fa correctament.
3. Jugar a ampliar una frase, afegint-li cada vegada més paraules. Per exemple: "Anem a una botiga d'aliments,què anem a comprar? Nen: ous Adult: ous i llet N: ous, llet i patates A: ous, llet, patates i tomàquets ...
4. Jugar a les "endevinalles" i els "refranys".
5. Aprendre cançons.
6. Mostrar algunes targetes (3 o 4) en un ordre qualsevol. Després li donem la volta i li preguntem pel que havia en cadascuna "què havia aquí?" "i aquí?", comprovant si encerta. Per cada encert es pot li pot donar "un punt". Es va augmentant el nombre de targetes , sempre en un mateix ordre.
7. Es col·loquen diverses targetes fent que les miri amb atenció. Se li donen la volta i es remenen, llevant una. Els nins ha d'intentar esbrinar quin és la qual falta. Cada vegada es van afegint més dibuixos.
8. Per grups, mirant una revista amb fotos, o un conte amb molts dibuixos, han de localitzar aquella acció o detall que li demanem (determinada cosa que estiguem veient). Progressivament es procurarà que siguin coses que estiguin un poc "amagades" perquè hagi d'esforçar-se en buscar-les.
9. Joc del "veig-veig", en qualsevol habitació, cartell, etc.
10. Mirant una revista, li demanarem que assenyali o retalli (pegant-los després) objectes o qualsevol cosa d'una determinada "família": - aliments, - animals, - peces de vestir, - joguines, - objectes que pot haver en una cuina, - en una cambra de bany,...
11. Jugar a "les parelles". Per torns i sense canviar les targetes de lloc, s'aniran aixecant de dos en dos; quan els dibuixos formin parella, es retira la parella. Gana el qual més parelles té (al final, cada jugador conta les seves).
12. Contar un conte curt, amb un principi i un final. Si el conte es recolza en imatges, el nen haurà de nomenar els dibuixos en el moment adequat, a mesura que els hi assenyalem. Procurarem que el nen ho entengui, per a això li podem fer algunes preguntes o demanar-li que ens ajudi a contar-lo.
13. Inventar frases o contar una petita història o acció amb determinades paraules. Es col·loquen de cap per avall diverses targetes amb els sons que ens interessi. Per torns, es van aixecant de dos en dos, havent de formar amb elles una frase.
14. Posar diverses joguines o objectes sobre la taula. Per torns, es demanen sense dir el seu nom. Es demanaran segons com són, per al que serveixen, etc ("dóna'm una cosa que serveix per a pintar", "jo vull una cosa que té rodes i va per la carretera",...). Si es diu el nom passarà el torn. 15. Descriure determinades accions (corrent, menjant, jugant,...) o estats d'ànim (alegre, empipat, trist,...) en dibuixos o fotografies. Progressivament d'accions més complexes o descrites més detalladament.
16. Descriure escenes reals o aprofitar experiències recents (una excursió, el nadal, l'estiu, la platja...) per a modelar el llenguatge espontani.
17. Jugar a acabar una història: Recolzant-se en targetes o dibuixos, es comença a contar una història i el nen la contínua. Es pot fer per torns.
18. Simular una "conversa telefònica", jugar a "fer parlar a les marionetes",etc. J